Is het je nog niet helemaal duidelijk wat het effect is van een foto?  Ik ga het je proberen duidelijk te maken met vier keer dezelfde foto. Ik gebruik een foto van mezelf hiervoor. Op een smartphone komt de boodschap niet goed over; ik adviseer je deze pagina op jouw pc/laptop te bekijken.

 

 

Op deze foto kijk ik naar links. Ik kijk dus van de tekst (de inhoud) af. Onze hersenen interpreteren dat als ongeïnteresseerd. Deze tekst is totaal niet belangrijk... Dat is althans hoe wij dat onderbewust beleven.

 

Exact dezelfde foto maar dan gespiegeld. Alles is identiek, dus ook geen verschil in uitdrukking. Hoewel ik erg serieus kijk op de foto, ervaart ons brein dit als 'hij is geïnteresseerd'.

 

Omgekeerd werkt dit principe ook. Je ziet nu dezelfde eerste foto en die kijkt nu 'naar de tekst toe'. Dat maakt dat wij vinden dat deze persoon geïnteresseerd is in hetgeen er wordt geschreven.

 

En hier opnieuw dezelfde foto. Desinteresse!! Voor mijzelf is het zó enorm duidelijk. Maar veel lezers zullen dat mogelijk nu niet ervaren. Maar wie een tijdschrift bekijkt waar de foto's verkeerd geplaatst zijn, die legt het blad terug. Geloof mij!

Begrijp je nog niet wat het er in jouw hersenen gebeurt wanneer je een bepaalde foto ziet? Geeft helemaal niets. Troost je met de gedachte dat heel veel journalisten en soms zelfs bladenmakers het niet snappen. En ook veel fotografen niet, zo moge toch nu wel duidelijk zijn. Fotografen die dus profielfoto's tonen waarop de persoon voor de kijker 'naar links kijkt'... die hebben het echt niet begrepen!

Ga terug.